Az egészségügyi minőségirányítás kihívásai

03

A belső minőségügyi rendszer meglétét, mint követelményt, már 1997-ben megfogalmazta az egészségügyi törvény. Az erre vonatkozó rendeletet a 2012 során történt törvénymódosítás erősítette meg. Az ANTSZ, mint felügyeleti szerv hivatalosan 2013 utolsó napjától tart ellenőrzéseket.

 

A kamara segít

Ebben a feszült helyzetben nagy segítséget jelent a "szakma" által kidolgozott, sablonként alkalmazható dokumentációs rendszer. Fontos azonban, hogy belássuk, ez a segítségnyújtás kizárólag kiindulópontként hasznosítható. A végleges megoldás ugyanis akkor mondható sikeresnek, ha a kiépített minőségügyi rendszer az adott szolgáltató ideális működésének egyedi lenyomata.

Egyedi minőségügyi rendszer

Az ideális működés személyre szabott. Egy Montessori és egy Waldorf iskola működési rendje is különböző. A sikeres működésnek a betegellátás területén sem csupán egy, szigorúan intézményesített módja elképzelhető. Az intézményre szolgáltatóra szabott minőségügyi rendszer kidolgozása természetesen időigényesebb, mint egy sablon automatikus átvétele.

A legnagyobb munka azonban mégsem a rendszer kidolgozása, hanem a dokumentációban foglaltak betartása. Azt idő és energia, amit egy egyedi minőségügyi rendszer kialakítása jelent, az alkalmazhatóság könnyedségében térül meg. A megfelelő minőségügyi rendszer a szolgáltató működési gyakorlatával szinkronban határozza meg a továbbiakra érvényes előírásokat. A szabályozás így nem több, a hétköznapi munkavégzés folyamatainak tökéletesítésénél.

Nem kell kukába dobni az adott szolgáltatóra jellemző jól bevált módszereket, a sablonnak való kényszeres megfeleltetés érdekében. Különböző intézmények, eltérő módon szolgálják betegeiket. Nem bízhatunk benne, hogy pusztán egyetlen mindenkire érvényes minőségügyi rendszer, változtatások nélkül alkalmazható a más-más metodikát követő betegellátókra. Ha pedig hisszük, hogy a siker különböző utakon is elérhető, ne féljünk megtalálni a számunkra legjárhatóbbat.

Panaszok nélkül

A minőségügyi rendszer kialakítása segít megtalálni, térképen ábrázolni, mindenki számára transzparensen követhetővé tenni azt az irányt, mely mellett hitelesen állást tudunk foglalni. A betegellátás tiszteletreméltó ám felelősségteljes munka. Merjünk dolgozni folyamataink tökéletesítésén, hogy panaszok nélkül kapjuk meg a munkánknak járó tiszteletet és elismerést!