Joseph M. Juran és trilógiája

1116 p2001dcd4g150001Joseph Moses Juran 1904-ben született a mai Románia területén. 1912-ben emigrált az USA-ba. 1924-ben diplomázott villamosmérnökként a minnesota-i egyetemen.



Tanulmányai befejeztével a Bell Telephone’s Hawthore Műveknél helyezkedett el. Itt találkozott Walter A. Shewhart minőségirányítási tevékenységével. Az új elveket gyorsan átvette és integrálta saját rendszerébe. Majd a Western Electric statisztikai vizsgálatok divíziójának vezetője lett. 1935-ben publikálta első cikkét minőségügyben. A háború után a New York-i Egyetem adjunktusa lett. 1951-ben megjelent Quality Control Handbook című könyve több meghívást is eredményezett neki.

1954-es Japán útja alkalmával Deninggel neki is módja nyílt tanulmányozni és dolgozni a japánok minőség irányítási technikáján. A kialakuló elveket és a gyakorlatba mind jobban meggyökeresedő irányítási eszközöket – többek között – az ő segítségével alakították struktúrává.

Juran irányítási modelljének szerkezetét egy vállalat pénzügyi struktúrájával analóg alakította ki. Az így konstruált rendszernek három fő eleme van, ezt a megközelítést hívják Juran trilógiának. Az első a minőségtervezés. Itt a célközönség pozícionálása, az elvárt minőség és a kívánatos produktumhoz szükséges technológia, metódus kerül lefektetésre.

1116 Juran’s Quality Trilogy Components

A második nagy szakasz a minőség irányítás. Itt a kész termékek minőségi ellenőrzése történek. A vevői elvárások mentén kerülnek bevizsgálásra a kész termékek. Itt kerülnek szűrésre és kijavításra a felmerülő hibák.

Ezek után pedig következhet a minőség tökéletesítése. Itt a folyamat és a globális módszer tökéletesítése majd munkafolyamatba integrálása történik. A felmerülő hibák és selejtek kiértékelése lehetővé teszi a rendszer fejlesztését. Így megvalósítva egy minőségirányítási fejlődést, evolúciót.

Juran elmélete szerint a javítási folyamatokat a legoptimálisabb projekt csapatok között felosztani, mert ily módon hatékonyabb időmenedzsment valósítható meg.

Fontos, hogy a korrekciók és a javítások rendszeresen kerüljenek a figyelem középpontjába egy-egy vállalat életében. Ha az emberek tudják, milyen kárt okoznak a hibák a cégnek, meg lehet valósítani a minőségjavítás programját. Továbbá azt is, hogy a javítások szem előtt tartása és a minőségügyre való ráfordítás hosszú távon költségeket csökkentsen.

Dr. Juran az 1990-es évekig aktív volt. Olyan cégekkel állt munkakapcsolatban, mint a Xerox, USA Haditengerészet, Rolls-Royce, Philips, Volkswagen vagy a Toyota. 1979-ben alapította meg a Juran Intézetet, ami képzések és tanúsítások mellett minőségügyi tudásközpontként is funkcionál. Juran 2008-ban 103 éves korában halt meg.