Nem akadály, lehetőség a kor

 

Bár a magyar vállalatok egyre nagyobb részénél komoly gond a munkaerőhiány, mégis sokan tartózkodnak az idősebb munkavállalók felvételétől. Lehetőleg egy olcsó pályakezdőt akarnak, sok tapasztalattal... Pedig az idősebb munkavállalók foglalkoztatása nemcsak a nemzetgazdaság, de a cégek szempontjából is bőven megtérül.





Néhány napja önkéntelenül fültanúja voltam egy beszélgetésnek egy vidéki kisváros üzletében. Az eladóval beszélgetett egy vevő. Örömmel újságolta, hogy hamarosan ő is munkába áll, xy üzletében. Az eladó roppant nagyra kerekedett szemmel kérdezte, kibuggyanó őszinteséggel, hogy a te korodban? Ő alkalmaz? Hiszen csak 30 alatti nőket szokott felvenni. A leendő munkatárs hölgy nem volt több 50 évesnél… Ennek kapcsán kezdtem gyűjteni néhány strigulát amellett, hogy vajon miért jó, ha nem kizárólag olcsó pályakezdőkre vagy nagyratörő ifjú titánokra építünk.

Értékeljük a tapasztalatot

Egy idősebb munkavállaló óriási rutinra, munkatapasztalatra tett szert az évek alatt a szakterületén. Tisztában van vele, hogy mik az elvárások, tulajdonképpen mennyit kell letennie az asztalra ahhoz, hogy a munkájával elégedettek legyenek. Való igaz, hogy ez a bérigényben is megmutatkozhat, és sokkal olcsóbb egy pályakezdőt alkalmazni bizonyos pozícióra, de érdemes mérlegelni azt is, hogy adott területen mennyire fontos a magabiztos tudás.

Egyre nagyobb a tanulni vágyás

A mai negyvenes-ötvenes korosztály a sztereotípiákkal ellentétben egyre inkább hajlandó tanulni, képezni magát. Szóval korántsem biztos, hogy az idősebbek ne bírnák tartani a lépést a fiatalokkal. Tény, hogy más oktatási rendszerben, más technikai körülmények között szerezték meg a kezdeti tudást, végzettséget, de ma már egy jól felépített céges tréningprogrammal megszerezhetik azt a tudást, amire épp szükség van. Bár lehet, hogy nem olyan zsigerből jövő lendülettel kezelik például a technikai újdonságokat, az újabbnál újabb programokat, de egy kis odafigyeléssel, időráfordítással aki tettre kész, könnyedén betanítható. Így a kétirányú tudásáramlás is könnyen létrejöhet a cégnél, hiszen a rutin van a mérleg egyik felén, míg a friss tudás a másikon, és mindkettő fontos.
A lojalitás motorjai lehetnek

Aki évek óta dolgozik egy cégnél hűségesen, hajlandó áldozatokat hozni a munkája érdekében, ami nagyon jó példa lehet a lojalitás kialakításában a fiatalabb korosztály szempontjából. Ha van a csapatban valaki, vagy valakik, akik már hosszú éveket lehúztak a vállalatnál, és lelkesen végzik a munkájukat, egyfajta pozitív jövőképet vetítenek a kezdők elé. A cégbe vetett hit erősödhet ezáltal.

Empatikusabbak

A tapasztalt, idősebb munkavállaló rendszerint könnyebben kommunikál, ismeri a cégen belüli viszonyokat, simulékonyabban kezelheti a kritikus helyzeteket. Ezáltal akár a csapategység kialakításában is nagy szerepük lehet. Együttműködőbbek, könnyebben kezelik a konfliktusokat, és mivel nagyobb az elkötelezettségük a vállalat irányába, kompromisszumkészebbek is adott esetben.

A fiatalok és idősek értékeinek és tapasztalatainak, tudásának elegye, értékeinek az ötvözése lehet a legjobb egy cég számára. Amire érdemes figyelni, hogy mindenki a képességeinek és a készségeinek megfelelő munkakörben tevékenykedjen, és akkor kortól függetlenül lelkesen és a produktívan látja el a munkáját.

 

 

Cikk forrása: www.piacesprofit.hu/kkv_cegblog/nem-akadaly-lehetoseg-a-kor/