Hallottál már az "ISO"-ról, de nem tudod, hogy miről is van szó pontosan?

Tudod, hogy kéne, de nem tudod, hogy mire jó?

Nézzük meg, mi is az ISO, és mik is ezek az ISO szabványok!

 

Az ISO, az International Organization for Standardization (Nemzetközi Szabványügyi Szervezet) rövidített neve. A svájci szervezet feladata olyan ipari szabványok kidolgozása, amelyek megkönnyítik a nemzetközi kereskedelmet.


A Nemzetközi Szabványügyi Szervezet (ISO) által kiadott ISO-szabványok három alapkategóriába sorolhatók: termék-, mérési- és rendszerszabványokra.

 

1.  Termékszabványok: előírásai a termékkel kapcsolatos funkciókra,  a minőségre és a biztonságra vonatkoznak.

2.  Mérési szabványok: a mérőeszközökre vonatkoznak a mérések egységes értelmezése érdekében.

3. Irányítási rendszerszabványok: általános követelményeket fogalmaznak meg. Lehetővé teszik, hogy egy szervezet képes legyen folyamatosan megfelelni az ügyfelek igényeinek, hogy a termékek és a szolgáltatások biztonságosak, megbízhatóak és jó minőségűek legyenek.

 

Az irányítási szabványok tehát részmegoldások helyett átfogó, hosszú távra tervezett és folyamatosan ellenőrzött működést tesznek lehetővé. Az ISO szakértő oldalán az irányítási szabványokkal fogsz találkozni. Ahhoz, hogy a működtetési rendszered kialakítsd, ezeket a modelleket célszerű követned, „alkalmaznod” céged működésére. Mint minden ISO-szabványnak, ezeknek az alapját is, nemzetközi szakértői konszenzus adja. Ez azért jó neked, mert a rendszer szabványok megvalósításával a te céged is profitálhat a bevált gyakorlatokból. Ezeket a szabványokat minden szervezet alkalmazhatja. A Te vállalkozásod is! Nem számít, hogy kicsi vagy nagy, vagy hogy termékkel vagy szolgáltatással  állsz-e a piacon! A szabvány alkalmazásának lehetősége és az ehhez kapcsolódó előnyök is mind megvalósíthatóak a te vállalkozásodban is!

 

Megjegyzés: a hétkönapokban gyakran találkozom a minőségirányítás kifejezésével, ha rendszer szabványokról esik szó. Fontos tudni, hogy a minőségirányítás az csak az ISO 9001 szabványra vonatkozik. A menedzsment szabványokat irányítási szabványoknak nevezzük, és ha több irányítási szabványt alkalmaz egy szervezet, akkor pedig irányítási rendszerrel (vagy integrált irányítási rendszerrel) rendelkezik.

 

Milyen előnyei vannak azon kívül is, hogy profitálhatsz a nemzetközi tapasztalatokból és gyakorlatból?

Egy megfelelően kialakított irányítási rendszernek, számos előnye létezik!  Például:

 

• a vásárlók elégedettsége azáltal, hogy a szolgáltatások és a termékek folyamatosan az elvárt minőséget nyújtják

• hatékonyabb erőforrás-felhasználás

• jobb kockázatkezelés

• boztosítható, hogy a termékek és szolgáltatások biztonságosak, megbízhatók és jó minőségűek legyenek.

• ezáltal visszaszoríthatók a költségek, minimálisra csökkenthető a hulladék mennyisége, vagy a hibák száma.

• növekszik a termelékenység

• vállalkozásod új piacot hódíthat, egyenlő feltételekkel vehetsz részt a fejlődő országok versenyében, mégpedig szabad, tisztességes, globális kereskedelemmel.

 

Ennek eléréséhez elsősorban egy stratégiára lesz szükséged, amelynek egyik legfontosabb eleme, céged működésének folyamatos fejlesztése kell legyen. 

E mögött pedig az is áll, hogy értékeled céged jelenlegi helyzetét, rögzíted a céljait és létrehozol egy politikát, célzott intézkedéseket hozol a célok megvalósítására érdekében, majd figyeled a kapott eredményeket.A mérés eredménye fontos információ, mert ezen keresztül kapsz visszajelzést arról, hogy helyesek voltak-e a z intézkedéseid, hogy elérted-e a célodat, vagy  szükség van további javításra.

 

Auditok! Miért kell? És hogyan készülhetek fel rá?

Az audit az ellenőrzések egy fontos része!  Az ISO irányítási rendszer lehetővé teszi számodra, hogy ellenőrizd, hogy kitűzött céljaidnak milyen mértékben és milyen eredményekkel tudtál megfelelni. A szabványnak való megfelelést, külső ellenőrzések is vizsgálják, illetve vizsgálhatják. Ugyanis az irányítási rendszerek harmadik fél által történő auditálása nem kötelező, de célszerű elvégeztetni, mert számos előnnyel jár! Lehet, hogy meglepődsz, mert az auditálásra is vonatkozik irányelv, mégpedig ISO 19011:2011 szabvány. Ez konkrét útmutatást ad a belső és külső irányítási rendszer auditjához. Olyan, mintha megkapnád a vizsgakérdéseket! Erről bővebben pedig az ISO szakértő oldalán és az online minőség tréningen  isolvashatsz!  

 

(forrás: iso.org)

 

 
 
 
 
 
                                                           
 
                                                            
 
                                                                                     
 

"Ha valami nem megy, akkor ne mást csinálj, hanem másként"

0-24-ben segítünk

fel1

Tanulj otthonról

Egy kávé mellett! Iratkozz fel e-learning kurzusainkra

Bővebben...
fel2

Ismerj meg módszereket

Javítsd cégedben a működést!

Regisztrálok
kérdezz

Kérdezz, válaszolunk

Ha elakadtál, segítünk! Hívj vagy írj, Ránk számíthatsz!

Kérdésem van
olvass

Olvass tanulmányokat

Ha elakadtál, segítünk! Hívj vagy írj, Ránk számíthatsz!

Érdekel

Bővítsd tudásodat és javítsd cégedben a minőséget!

Iratkozz fel díjmentes tréningünkre és tudj meg többet a minőségirányításról!

TI KÉRDEZTÉTEK

1. Ügyfeleink adatainak kiszivárgása milyen követketményekkel jár?
2. Milyen időtávon jelentkeznek az eredmények?
3. ISO 9001 hogyan tud segíteni a betegjogi perekben?
4. Miért van nagy hangsúly a vezetői felelősségen?
5. Az ISO-tól minden tökéletessé válik majd?

Bővebben...

Tudásközpont

mítoszok

Mítoszok

Amelyekről eddig mást hittél

Tovább
figyel

Jogi előírások

Ezeket kell figyelned

Tovább
jog

Most Te lépsz

Ellenőrizd tudásodat!

Tovább
letöltés

Ingyen letölthető

Segédletek és minták

Tovább
regisztáció

Regisztrálj

És tölts le még több tartalmat!

Tovább
szabványok

Szabványok

És változások

Tovább

Ahol már találkozhattál velünk

Regisztrálj hírlevelünkre

Regisztráció

Kapcsolat

Az ISOSzakértő csapata üdvözöl! Kérlek, vedd fel a kapcsolatot velünk az alábbi elérhetőségek egyikén!