Mik a legfontosabb változások az ISO 9001 szabványban? Hogyan épül fel az új ISO 9001? Itt választ kap kérdéseire.








LEGFONTOSABB MÓDOSÍTÁSOK
 

A kockázat alapú megközelítés mindig is része volt az ISO 9001 szabványnak, ugyan kimondatlanul, azonban az új szabvány – kifejezetten beszél róla, belefoglalja a minőségirányítási rendszerrel kapcsolatos követelményekbe. A kockázat alapú megközelítés biztosítja, hogy a kockázatokat a kezdetektől vegyék figyelembe a folyamatszemléletű megközelítésben. A megelőzés része lesz a stratégiai tervezésnek.
Kockázat alapú megközelítés valami olyasmi, amit automatikusan végzünk a mindennapi életben. Akár tudat alatt is…
A kockázatra gyakran csak negatív hatásként gondolunk, pedig a kockázat alapú megközelítés ugyanakkor segít azonosítani a lehetőségeinket is, mint a fejlesztés alapját.



 

A szervezet környezetének megértése szintén újabb nézetet teremt, ugyanis az új szabványban már nem csak a vevő körül forog a vállalkozás, már nem csak arra a vevőre kell figyelni, aki fizet a szolgáltatásunkért, aki megvásárolja a termékeinket. Ez a fókusz kitárul az „érdekelt felekre”, azaz azokra, akik „jelentős mértékben kockáztathatják a szervezet fenntarthatóságát”. Kik ők? Érdekelt fél a vevő, a szállító, bármilyen szolgáltatást nyújtó szervezet, hatóság, önkormányzat, a társadalom, anyavállalat, testvércég, alkalmazottak stb. A releváns érdekelt felek hatással lehetnek az előállítási folyamatok elvárt ellenőrzési szintjére is, ha elvárásaik és igényeik nem érvényesülnek.
Ezen „kör” meghatározása azért fontos, mert az ő érdekeiket kell figyelembe venni, végső soron annak érdekében, hogy minél inkább megfeleljen a vállalat az elvárásoknak.

 



Vezetői szerepvállalással kapcsolatban, nos, érdekes gyakorlat elé állnak a szervezetek, ugyanis a minőségirányítási vezetőt, mint a felső vezetőség képviselőjét már nem említi a szabvány, ellenben sokkal nagyobb szerepet tulajdonít a felsővezetői szerepeknek.


 

Fogalmak és szóhasználat terén a változás inkább abban a "high level" megfogalmazásban található, ami még általánosabbá teszi a fogalmakat. Nem követelmény azonban, hogy a szervezet ebben a szabványban használt meghatározásokat használja a saját maga által használt fogalmai helyett.  A szervezet megválaszthatja, hogy mely kifejezésekkel kíván élni, attól függően, hogy melyek illenek jobban saját működésébe (pl. használható a feljegyzés, dokumentum, protokoll kifejezés a dokumentált információk helyett, vagy a szállító, partner, beszállító a külső szolgáltató helyett.) Az ISO 9001:2008 a „termék” kifejezést használta minden kimeneteli kategóriára. Ebben a változatban a szabvány „termékek és szolgáltatások” kifejezést használ. Ez minden kimeneteli kategóriát magába foglal (hardver, szolgáltatások, szoftverek és a feldolgozott anyagok).

A szolgáltatások kifejezés használatának célja, hogy ki legyenek emelve a termékek és szolgáltatások közötti különbségek az egyes követelmények alkalmazásakor.  A szolgáltatás jellemzője, hogy a kimenetel legalább egy része az ügyfél előtt valósül meg. Ez például jelentheti azt, hogy a követelményeknek való megfelelés nem szükségszerűen igazolható a szállítást megelőzően. A legtöbb esetben azonban a termékek és kifejezések ugyanolyan értelemben használhatóak. A legtöbb szervezet által ügyfeleknek szolgáltatott kimenetel (akár termék, akár szolgáltatás) külső szolgáltató közreműködésével valósul meg. Például, egy tárgyi, vagy immateriális termék összefügghet valamilyen szolgáltatással, vagy a szolgáltatás függhet össze valamilyen tárgyi, vagy immateriális termékkel.




LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSOK MÉG ...

- 10 fejezetre változott a felépítés, és a törzsszöveg minden irányítási szabványban azonos

- Sokkal jobban alkalmazható a szolgáltatásokra és a nem gyártással foglalkozó felhasználóknak

- Világossá teszi, hogy a szervezet környezetének megértése megköveteli az „egy méret nem megfelelő mindenkinek” szemléletet

- A folyamat-szemléletű megközelítés erősödött, jobban megkövetelt

- A megelőzési tevékenység koncepciója mostantól a kockázat-azonosításon és csökkentésen keresztül érvényesül

- A dokumentált információ kifejezés váltja fel a dokumentumok és kezelésük kifejezést

- A külső forrásból biztosított folyamatok, termékek és szolgáltatások felügyelete kifejezés váltja fel a beszerzés, kiszervezés fejezetet

- Fokozott hangsúlyt kapott a fejlesztési lehetőségek keresése


AZ ISO 9001 VÁLTOZÁSÁBÓL SZÁRMAZÓ ELŐNYÖK

- Növekvő vezetői szerepvállalás, nagyobb fokú bevonás az irányítási rendszerbe

- Kockázat-alapú gondolkodás

- Egyszerűsített nyelvezet, azonos felépítés, azonos fogalmak

- A MIR politika és a célok öszehangolása a szervezeti stratégiával


A FELHASZNÁLÓ SZÁMÁRA NYÚJTOTT POTENCIÁLIS ELŐNYÖK

- A tervezett eredmények elérésére történő összpontosítás

- Rugalmasság a dokumentált információ tekintetében

- Kockázatalapú gondolkodásmód

- A jobb folyamatszabályozás következtében növekvő eredményesség

- Növekvő vevői elégedettség

- Ügyfélmegtartás és növekvő vevői lojalitás

- Jobb imázs és hírnév

- Nagyobb hitelesség

                                                                     
                                                                      
 
                                                  
                                                                                     

"Ha valami nem megy, akkor ne mást csinálj, hanem másként"

0-24-ben segítünk

fel1

Tanulj otthonról

Egy kávé mellett! Iratkozz fel e-learning kurzusainkra

Bővebben...
fel2

Ismerj meg módszereket

Javítsd cégedben a működést!

Regisztrálok
kérdezz

Kérdezz, válaszolunk

Ha elakadtál, segítünk! Hívj vagy írj, Ránk számíthatsz!

Kérdésem van
olvass

Olvass tanulmányokat

Ha elakadtál, segítünk! Hívj vagy írj, Ránk számíthatsz!

Érdekel

Bővítsd tudásodat és javítsd cégedben a minőséget!

Iratkozz fel díjmentes tréningünkre és tudj meg többet a minőségirányításról!

TI KÉRDEZTÉTEK

1. Ügyfeleink adatainak kiszivárgása milyen követketményekkel jár?
2. Milyen időtávon jelentkeznek az eredmények?
3. ISO 9001 hogyan tud segíteni a betegjogi perekben?
4. Miért van nagy hangsúly a vezetői felelősségen?
5. Az ISO-tól minden tökéletessé válik majd?

Bővebben...

Tudásközpont

mítoszok

Mítoszok

Amelyekről eddig mást hittél

Tovább
figyel

Jogi előírások

Ezeket kell figyelned

Tovább
jog

Most Te lépsz

Ellenőrizd tudásodat!

Tovább
letöltés

Ingyen letölthető

Segédletek és minták

Tovább
regisztáció

Regisztrálj

És tölts le még több tartalmat!

Tovább
szabványok

Szabványok

És változások

Tovább

Ahol már találkozhattál velünk

Regisztrálj hírlevelünkre

Regisztráció

Kapcsolat

Az ISOSzakértő csapata üdvözöl! Kérlek, vedd fel a kapcsolatot velünk az alábbi elérhetőségek egyikén!