A vállalkozások tekintetében a minőség meghatározása és megteremtése összetett feladat. A következő 8 alapelvet szem előtt tartva, azonban Te is megteremtheted cégedben a minőségirányítás alapjait és elősegítheted céged működését a minőség és a folyamatos fejlődés jegyében!
1. Vevőközpontúság Napjainkban felértékelődnek az ügyfélkapcsolatok. A piac „árérzékenysége” meghatározó tényező lett. Látni kell azt, hogy a vevő nem feltétlenül csak a pénztárcájának megfelelő ár miatt lesz elégedett, hanem attól is, amit az árért cserébe kap. Ahhoz, hogy céged megfeleljen az elvárásoknak, meg kell ismerni a vevői igényeket, teljesíteni kell az elvárt és előírt követelményeit.
2. Támogató vezetés Mi, vezetők hozzuk létre vállalkozásunk céljait és az elveink szerint irányítjuk a működést. Meg kell teremteni azt a légkört és azokat a feltételeket, amellyel minél jobban elő tudjuk segíteni a fejlődést. Biztosítanunk kell azt a belső környezetet is ezáltal, ahol a munkatársakat be tudjuk vonni, részeseivé tudjuk tenni céljainak elérésébe.
3. A munkatársak bevonása A működés érdemi alapját a munkatársak adják. Ezért képességeiket és hozzáadott értékeiket akkor tudjuk kamatoztatni, ha teret engedünk számukra. Megjegyzés: gondolni kell azonban a folytonosság biztosítására is, azaz szem előtt kell tartani, hogy egy szervezeti változás kapcsán vagy pozícióváltás esetén is bárki pótolható legyen úgy, hogy a „tudás” a cégnél maradjon. Ehhez azonban kézben kell tartani és egységesen kell kezelni a szabályzatokat, követni a változásokat és azokat bevezetni a gyakorlatba. Mindehhez továbbra is szükség van a kollégákkal való szoros együttműködésére.
4. Kölcsönösen előnyös beszállítói kapcsolatok A beszállítókkal való együttműködés csak akkor szolgálhatja munkánkat és tevékenységünket, ha az kölcsönösen előnyös kapcsolaton alapul. A sikert és a hatékony működést nemcsak a munkatársak, hanem a partnerek, a beszállítók és az alvállalkozók teljesítménye is befolyásolja. Ezért a kiszervezett munkafolyamatok kontroll alatt tartása legalább olyan fontos hatással van cége hatékonyságára, mint a munkatársak teljesítménye. Az üzleti kapcsolatok értékelésére folyamatosan szükség van. Ennek kényelmes és hatékony kialakításával megelőzhetők a problémák vagy a határidős csúszások is. 5. Folyamatszemléletű megközelítés A kitűzött célokat hatékonyabban lehet elérni, ha a tevékenységeket és a hozzá kapcsolódó erőforrásokat folyamatként kezeled. Folyamatszemlélettel felszínre kerülnek a felesleges területek és tevékenységek például, ha ugyanazt a tevékenységet többen végzik, vagy ha több felelős dokumentálja ugyanazt a tényt. Kideríthető, mely folyamatokat lehet egyszerűsíteni, ezáltal időt és pénzt megtakarítani. Így a hibák okai is gyorsabban és pontosabban meghatározhatók.
6. Rendszerszemlélet az irányításban Az egymással összefüggő folyamatok rendszerként való kezelése és irányítása segít abban, hogy az összefüggések révén eredményesen és hatékonyan kezelhesd. Így a teljes céged teljesítményének javítását tudod elérni, az egyes személyek vagy kisebb csoportok fókusza helyett.
7. Tényeken alapuló döntés – az adatok nem hazudnak. Azzal, hogy céged meghatározott tevékenységeit egy jól megválasztott módszer szerint górcső alá veted, olyan belső információs rendszert működtethetsz, amely naprakész adatokat mutat a működésről anélkül, hogy bárkit meg kellene kérdezned. Ez minőségirányítási szempontból elsősorban azokon a területeken fontos, ahol szolgáltatás vagy termék előállítás történik, ott ahol még a teljesítés előtt kiszűrhetők a hibák, és eltérések. Az adatok és egyéb információk objektív elemzése révén eredményesebb döntések születhetnek.
8. A működés folyamatos fejlesztése A minőség fenntartása érdekében a cég egyik állandó céljának kell lennie, az átfogó, teljes működésre vonatkozó folyamatos fejlesztésnek is. A változások bevezetésével, a hibákkal való szembesüléssel és azok kijavításával, az eltérések ismételt előfordulásának megakadályozásával is tehetünk a működés javításáért, fejlesztéséért.
A fenti alapelvek alkalmazásának számos előnye bizonyított tény: megteremti a vevő bizalmát, hogy a szervezet képes folyamatosan a vevő által igényelt színvonalon szolgáltatni. Erősíti a tulajdonosi bizalmat, javítja a felsővezetői döntéshozatalt, többek között a hibák megelőzősére és nem a hibák bekövetkezése utáni intézkedésekre épülő rendszert támogatja.
|
||||
|
|
|
|
|
|
|